Daň z nemovitých věcí – musím podat daňové přiznání, i když jsem nic nekoupil ani neprodal? - Vedení účetnictví Žďár nad Sázavou - daňová evidence, daně, mzdová agenda, výkazy Intrastat - Ing. Aleš Blaha

Ing. Aleš Blaha
Bc. Hana Blahová

Dolní 165/1 (budova České pojišťovny)
591 01  Žďár nad Sázavou

Tel:     + 420 603 444 565

Email: info@ucetnictvi-blaha.cz

Portál POHODA - vždy aktuální zákony

12. 1. 2014

Důvodem je skutečnost, že u nich dojde ve srovnání s předchozím zdaňovacím obdobím ke změně okolností rozhodných pro vyměření daně ve smyslu § 13a odst. 1 zákona o dani z nemovitých věcí, a to v důsledku změny některých ustanovení tohoto zákona. Tito poplatníci mají povinnost podat daňové přiznání na rok 2014 i tehdy, dojde-li u nich ke snížení daňové povinnosti.

Koho se tedy povinnost podat daňové přiznání v důsledku změny zákona o dani z nemovitých věcí vlastně týká?

Za prvé majitelů vleček a majitelů staveb, které nejsou zdanitelnou stavbou podle zákona o dani z nemovitých věcí, tj. budovou nebo inženýrskou stavbou uvedenou v příloze zákona o dani z nemovitých věcí. Jedná se například o tzv. plošné stavby, které se nacházejí na jiných druzích pozemků, než je zastavěná plocha a nádvoří nebo ostatní plocha.

Za druhé se povinnost podat daňové přiznání dotýká majitelů staveb pro podnikání, kdy se za nadzemní podlaží pro výpočet sazby daně již nepovažuje takové nadzemní podlaží, jehož zastavěná plocha je menší než 1/3 zastavěné plochy stavby.

Za třetí se povinnost podat daňové přiznání vztahuje na majitele pozemků, určených k zastavění zdanitelnými stavbami osvobozenými od daně ze staveb a jednotek podle § 9 odst. 1 písm. i) a j) zákona. Jedná se o pozemky určené k zastavění například stavbami vodáren, úpraven vody, kanalizačních zařízení, rozvodných zařízení nebo staveb pro veřejnou dopravu.

Za čtvrté mají povinnost podat přiznání i vlastníci pozemků pod bytovými domy rozdělenými na jednotky, kteří nejsou vlastníky žádné z jednotek v domě. Výjimkou je případ, kdy je takový pozemek ve vlastnictví státu nebo ve vlastnictví té obce, na jejímž území se nachází, neboť pak je od daně osvobozen a nemá povinnost daňové přiznání podat.

A za páté jsou nově povinny podat daňové přiznání podílové fondy a fondy obhospodařované penzijními společnostmi, a to za nemovité věci, tvořící jmění těchto fondů.

Koho se povinnost podat daňové přiznání naopak vůbec netýká, i když jeho daňovou povinnost ovlivňuje změna zákona o dani z nemovitých věcí?

Povinnost podat daňové přiznání nemá poplatník, který kromě bytu/nebytového prostoru a podílu na společných částech domu vlastní i podíl na společném pozemku přesahujícím zastavěnou plochu domu nebo na pozemku, který je užíván spolu s jednotkou a je ve spoluvlastnictví všech vlastníků jednotek v domě. Tomuto poplatníkovi se sice v některých případech daň mírně zvýší, ale přiznání podávat nemusí. Správce daně mu daň vyměří z moci úřední.

Zdroj: Finanční správa