ČSSZ informuje: povinná elektronická komunikace v roce 2014 - Vedení účetnictví Žďár nad Sázavou - daňová evidence, daně, mzdová agenda, výkazy Intrastat - Ing. Aleš Blaha



Kontakt

Ing. Aleš Blaha
Bc. Hana Blahová

Dolní 165/1 (budova České pojišťovny)
591 01  Žďár nad Sázavou

Tel:     + 420 603 444 565 

Email: info@ucetnictvi-blaha.cz

Portál POHODA - vždy aktuální zákony

6. 12. 2013

ČSSZ informuje: povinná elektronická komunikace v roce 2014

ČSSZ informuje: povinná elektronická komunikace v roce 2014

Po projednání závěrů monitorovací zprávy k zavedení elektronické komunikace s ministrem práce a sociálních věcí Františkem Koníčkem rozhodl ústřední ředitel ČSSZ Vilém Kahoun o udělení roční výjimky vztahující se na všechny tiskopisy podávané ze zákona zaměstnavateli. Dříve udělené výjimky pro lékaře a osoby samostatně výdělečně činné samozřejmě zůstávají v platnosti.

„Ústřední ředitel České správy sociálního zabezpečení mě v uplynulých dnech seznámil s výsledky zprávy mapující připravenost zaměstnavatelů komunikovat s úřadem pouze elektronicky. Ve zprávě se hovoří o tom, že především skupina zaměstnavatelů s malým počtem zaměstnanců není prozatím připravena na povinné zavedení elektronické komunikace s Českou správou sociálního zabezpečení," konstatuje ministr práce a sociálních věcí František Koníček a ústřední ředitel ČSSZ Vilém Kahoun jej doplňuje: „Řada z nich je současně v postavení osob samostatně výdělečně činných nebo lékařů, kterým již výjimka udělena byla, proto jsem roční odklad připustil.“

„Je třeba chápat, že udělení výjimky je výrazem porozumění k početné skupině zaměstnavatelů, která by jen s velkými obtížemi plnila zákonné povinnosti v oblasti sociálního zabezpečení. V žádném případě mé rozhodnutí neznamená, že Česká správa sociálního zabezpečení ustupuje od elektronické komunikace a výjimky bude udělovat donekonečna,“ zdůrazňuje ústřední ředitel ČSSZ Vilém Kahoun a dodává: „Celý rok a zejména uplynulé dva měsíce pracovníci okresních správ sociálního zabezpečení elektronickou komunikaci intenzivně v terénu prosazovali a vysvětlovali. Získali přitom poznatky o aktuální situaci, které jsem zohlednil ve svém rozhodnutí. To, že Česká správa sociálního zabezpečení je klientsky orientovanou organizací, není jen prázdné heslo, existuje-li legislativní rámec pro racionálnější přístup, který garantuje podmínky k plnění zákonných povinností, pak považuji za správné jej aplikovat.“

Úkolem ČSSZ je zavést povinnou elektronickou komunikaci. To rovněž znamená, že ČSSZ bude nadále monitorovat vývoj spojený s elektronickým podáním zákonem stanovených formulářů a průběžně vyhodnocovat přechodné období, zda jej povinné subjekty využívají efektivně k přechodu na elektronickou komunikaci. Ústřední ředitel ČSSZ současně uložil zpracovat podklad pro úpravu stávající legislativy, aby jej předložil Ministerstvu práce a sociálních věcí.

Z monitorovací zprávy v zásadě vyplývá, že jsou patrné velké rozdíly mezi malými zaměstnavateli (do 10 zaměstnanců) a velkými zaměstnavateli. Malí zaměstnavatelé ČSSZ zpravidla zasílají své dokumenty v listinné podobě, velcí zaměstnavatelé v naprosté většině případů využívají elektronickou komunikaci. Malí zaměstnavatelé s celkovým počtem cca 650 tisíc zaměstnanců tvoří v evidenci ČSSZ zhruba 80 %. Na druhé straně 9 % velkých zaměstnavatelů s více než 25 zaměstnanci zaměstnává přes 3 miliony lidí.

Technicky je ČSSZ na elektronickou komunikaci již několik let připravena. Jako první ze státních institucí umožnila tzv. e – Podání formulářů. Systém pro elektronickou komunikaci funguje od roku 2005 a elektronicky se přijímají miliony formulářů. V uplynulých letech se ČSSZ podařilo dojednat s vývojáři programů pro účetnictví a správu mezd, aby součástí těchto aplikací byly i moduly umožňující přímé odesílání nejčastějších povinných formulářů do systému ČSSZ ke zpracování. Obdobná jednání proběhla i s výrobci software pro lékaře a zdravotnická zařízení.

Zdroj: Česká správa sociálního zabezpečení

<< Zpět